یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

بررسي مرکز پژوهشهاي مجلس؛

10 انتقاد به عملکرد وزارت ارتباطات دولت يازدهم

ديتابيس - فناوري اطلاعات

شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۵:۰۰


بررسي عملکرد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت يازدهم نشان مي دهد که اين وزارتخانه در عمل به حدود ?? هدف کلان، مطابق با برنامه هاي توسعه اي کشور موفق نبوده است.

وايمکس نيوز- دفتر فناوري هاي نوين مرکز پژوهش هاي مجلس، عملکرد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت يازدهم را مطابق با اسناد بالادستي نظام از جمله سند چشم انداز ايران 1404 و نيز برنامه هاي توسعه 5 ساله کشور و سياستهاي کلان علم و فناوري، مورد بررسي قرار داد.

سند چشم انداز 1404 رسيدن به جايگاه برتر علم و فناوري در منطقه را به عنوان هدف تبيين مي کند. در همين حال برنامه هاي توسعه پنج ساله کشور و سياست هاي کلان آنها نيز در احکام متعددي، توسعه زيرساخت هاي فاوا و استفاده از کاربردهاي مختلف آن را مشخص کرده اند. در همين حال وظايف و مأموريت هاي تبيين شده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز اهداف افزون تري را براي اين وزارتخانه و دستگاههاي تابعه آن مشخص کرده است.

طبق قانون، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بايد به صورت ساليانه گزارش مبسوطي از عملکرد خود ارائه مي داد اما به جز چند گزارش مختصر پيرامون وضعيت دسترسي به خدمات ارتباطات در کشور، اسناد معتبرتري از فعاليت اين وزارتخانه در دست نيست.

در اين راستا مرکز پژوهش هاي مجلس با ذکر 10 مورد، عملکرد اين وزارتخانه را در دولت يازدهم نقد کرده است.

1. شبکه ملي اطلاعات تکميل نشد

براساس ماده 41 برنامه پنجم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مکلف شد نسبت به ايجاد و توسعه شبکه ملي اطلاعات و مراکز داده داخلي امن و پايدار با پهناي باند مناسب و با رعايت موازين شرعي و امنيتي کشور اقدام کند. بررسي ها نشان مي دهد که شبکه ملي اطلاعات هنوز در مرحله توسعه است و براساس تکليف بند الف ماده 46 برنامه پنجم توسعه، به صورت کامل تحقق نيافته است.

2. سهم 2 درصدي IT براي توليد ناخالص داخلي محقق نشد

از سوي ديگر سهم 2 درصدي صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات از کل توليد ناخالص داخلي که در بند الف ماده 46 برنامه تکليف شده بود، تحقق پيدا نکرده است.

3. استعلامات بين دستگاهي الکترونيکي نشد

طبق بند ج ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده است که تا پايان سال دوم برنامه، تمامي دستگاه هاي اجرايي بايد بتوانند نسبت به ارسال و دريافت الکترونيکي همه استعلامات بين دستگاهي و واحدهاي تابعه آنها با استفاده از شبکه ملي اطلاعات اقدام کنند اما تاکنون اين پروژه به صورت کامل و در تمامي دستگاه هاي اجرايي، عملياتي نشده است.

4. بهره وري ارائه خدمات فاوا پايين است

ارتقاي بهره وري بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات يکي از تعهدات وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات است. اين درحالي است که شاخص هاي بهره وري بخش فاوا متعدد بوده و آماري از آنها در دست نيست، اما از آنجا که در تعدادي از دستگاه هاي اين بخش که موفق به اجراي مکانيزاسيون اداري شده اند، هنوز بسياري از امور و فرآيندها کمافي السابق دستي اجرا مي شود، اين امر نشان مي دهد که بهره وري بخش ارائه خدمات فاوا پايين است.

5. طيف هاي فرکانسي ساماندهي نشد

ساماندهي منابع کمياب ملي از قبيل طيف فرکانس و شماره در قالب پروژه هاي اقتصاد مقاومتي به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تکليف شده است. اما در شرايط موجود به دليل وجود مشکلات حقوقي، قانوني و ساختاري (مخالفت سازمان صدا و سيما) واگذاري تکه باندهاي آزادشده در فرآيند ديجيتالي شدن پخش برنامه هاي تلويزيوني با مشکل روبرو است.

به نحوي که تکه باندهاي فرکانسي 862-694 اکنون در اختيار سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران است و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نتوانسته براي آزادسازي تکه باندهاي فرکانسي تخليه شده از فرآيند ديجيتالي شدن پخش برنامه هاي راديو تلويزيوني و واگذاري آنها به بهره برداران مخابراتي اقدام کند.

6. رتبه ايران در دولت الکترونيکي نزول کرد

در زمينه دولت الکترونيکي کشور در اين سال ها به صورت مستمر در رقابت با ديگر کشورهاي منطقه در حال نزول رتبه بوده است .اقدامات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در همگرايي دستگاه هاي مختلف تاکنون با اهداف برنامه پنجم توسعه تطبيق نداشته است.

7. اجراي پروژه هاي دولت الکترونيک ضعيف است

از سوي ديگر نقشه جامع دولت الکترونيک تصويب شده و پروژه هايي تعيين شده اند اما همکاري بين وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و دستگاه هاي اجرايي درخصوص اجراي مطلوب پروژه ها ضعيف است.

8. بر کيفيت خدمات فاوا نظارت صورت نمي گيرد

توسعه و ارتقاي خدمات به شهروندان يکي از تعهدات وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بوده است. در وضعيت مطلوب لازم است استاندارد کيفيت هريک از خدمات تعريف مي شد تا بتوان توسعه و ارتقاي خدمات به شهروندان را اندازه گيري کرد.

با وجود تصويب مصوباتي در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، درباره استانداردهاي کيفيت خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات و شاخص هاي آن، نظارت بر اجراي اين استانداردها به طور منسجم انجام نمي شود.

9. وعده وزير براي بومي سازي تجهيزات سخت افزاري محقق نشد

افزايش ايمني، پايداري و سلامت شبکه هاي فاوا از طريق بومي سازي تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري يکي از تعهدات وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بود. برنامه هاي افزايش ايمني، پايداري و سلامت شبکه هاي فاوا از طريق مهندسي تاب آوري (رزيلينس) و بومي سازي اصول آن در فاز طراحي تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري صورت مي گيرد که بايد در اين راستا اقدامات موثرتري انجام شود.

10. حمايت از توسعه نرم افزارها کافي نبود

حمايت از توسعه نرم افزارهاي بومي يکي ديگر از تعهدات وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بود. سازمان فناوري اطلاعات ايران اقداماتي براي توسعه و به کارگيري نرم افزارهاي متن باز انجام داده اما اين اقدامات با نياز به توسعه روزافزون اين بخش کفايت نداشته و در اين زمينه اقدامات بيشتري بايد انجام پذيرد.

منبع: مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو